Matlamat Utama Islam

on Friday, July 20, 2012

Islam merupakan sebuah panduan hidup yang lengkap dan agama yang berkesan untuk kesejahteraan seluruh manusia.

Islam adalah agama yang berkembang pada kadar yang pantas berbanding dengan semua agama, kerana ia membimbing umatnya ke jalan yang lurus berdasarkan prinsip-prinsip keadilan, kesaksamaan dan saling menghormati.

Matlamat Islam adalah pelbagai dan berusaha untuk ke arah kebaikan umat manusia. Artikel ini juga akan membantu anda bagi mempelajari Islam melalui beberapa matlamat asas Islam.

Matlamat pertama dan yang paling penting dalam Islam adalah untuk menyembah ALLAH. Ini adalah berdasarkan fakta bahawa Allah telah menjadikan seluruh alam ini termasuk malaikat, manusia, jin, bumi dan haiwan dengan tujuan untuk menyembahNya.

Anggapan ini dikongsi dalam al-Quran bahawa Allah S.W.T menciptakan alam semesta supaya mereka sujud kepada Nya dan bagi sesiapa yang ingkar, maka Allah Murka kepada dirinya kerana Allah melakukan apa yang Ia hendaki (Quran 28:18).

Terdapat juga ayat-ayat yang banyak untuk menyokong matlamat ini Islam. Allah telah menghantar para nabi kepada umatnya supaya mereka menyampaikan pesanan ALLAH kepada kaumnya dan menyeru agar menyembah hanya kepada Tuhan yang satu.

Dalam pelbagai zaman, Allah mengutuskan nabi kepada bangsa-bangsa yang berbeza dan mengarahkan mereka untuk mengajar mereka bagi menyembah Allah dan mengelakkan mereka daripada menyembah tuhan-tuhan palsu (Quran 16:36).

Tujuan yang sama kepada nabi Muhammad (SAW) yang sepanjang hayat beliau mengajar umat Islam untuk menyembah Tuhan yang satu

Matlamat kedua terbesar dalam Islam adalah untuk membuktikan kewujudan Allah. Bagi menunjukkan bukti ini, Allah menghantar utusan kepada bangsa-bangsa yang berbeza supaya mereka boleh mengajar ajaran Islam.

Melalui Rasul-rasul, Allah memberi amaran kepada orang-orang kafir dan jahil supaya mengikuti ajaran Islam, dan sekiranya mereka ingkar, mereka  akan ditimpakan bala yang dahsyat.

Para nabi dalam ajaran Islam memberi amaran kepada orang ramai dengan contoh-contoh kaum-kaum sebelumnya yang telah musnah kerana mereka menafikan kewujudan Allah.

Satu lagi matlamat Islam sebenarnya ialah untuk mewujud dan memperkukuhkan negara Islam dan menjadikan mereka bersatu di bawah bendera Islam.

Islam mempunyai matlamat untuk memberi hak-hak asas yang sama kepada setiap manusia, keadilan dan rasa hormat pada segenap masyarakat.

Untuk ini, Islam telah menggariskan beberapa prinsip pelaksanaan yang boleh membawa kepada keamanan dan keharmonian dalam masyarakat.

Islam mencadangkan konsep zakat dan sedekah bagi memastikan pengagihan kekayaan yang sama bagi membantu mengekalkan keseimbangan antara yang kaya dengan yang miskin.

Manusia perlu mempunyai minda dan jiwa santai dan ia hanya boleh dilakukan apabila suara hati anda berasa gembira dan bebas.

Islam mempunyai matlamat untuk menenangkan jiwa anda melalui amalan-amalan yang boleh membantu anda untuk memiliki satu kehidupan yang gembira dan damai..

Satu matlamat penting Islam adalah untuk menjadikan Islam agama yang paling menyerlah bukan dengan cara paksaan, tetapi dengan persetujuan umat.

Dalam usaha bagi menjadikan umat Islam menyerlah di kalangan agama-agama lain, Allah telah menghantar ramai nabi-nabi bagi menyampaikan ajaran Islam kepada orang ramai yang mana merupakan sebab bahawa Islam pada hari ini adalah merupakan agama yang paling pesat berkembang di dunia.

Berikutan denga lima rukun Islam, kunci kepada kejayaan boleh membantu anda mengukuhkan hasrat untuk ke Syurga dan Islam mengajar anda untuk mengikuti mereka.

Secara ringkas mengenai artikel ini, kita boleh mengatakan bahawa matlamat utama Islam adalah kebajikan masyarakat, kesaksamaan, dominasi dengan kebenaran dan keadilan untuk semua.

You can also read this article in English Here

0 comments: